• دانش آموز شهید حسین فهمیده


    شهيد فهميده ، متولد سال 1346 بود وی يکي از هزاران دانش آموز بسيجي کشور است که با نثار خون خود برطراوت و سرخي خون شهداي انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي افزود. وي دوران کودکي و نوجواني خود را در حالي سپري کرد که هر روز آن همراه حادثه اي بود که در شکل گيري شخصيت او موثر واقع مي شد. او با سرمايه عظميي از فهم و درک انقلابي واسلامي به دنبال طوفان حوادث انقلاب،مدرسه راهنمائی شهید خیابانی کرج را رها کرد واردجنگ شد و با وجود سن کم ، خود را به خونين شهر قهرمان رسانيد و با اقدامي آگاهانه وشجاعانه، نام خود را در دفتر شهيدان زنده تاريخ ثبت کرد.

    1
  • کاروان سرای شاه عباسی


    قریب 400 سال پیش آنگاه که نخستین خشتهای کاروانسرای موسوم به شاه عباسی در منطقه کرج بنا می شد شاید هیچکس تصور نمی کرد که این بنا بعدها به قلعه نظامی و پس از آن به مدرسه فلاحت و اکنون نیز به اداره میراث فرهنگی کرج تبدیل شود. به روایتی گفته می شود که کاروانسرای شاه عباسی یکی از 999 کاروانسرایی است که در دوران شاه عباس صفوی در سراسر ایران ساخته شد. نام این کاروانسرا نسل به نسل حفظ شد تا جایی که اکنون خیابان و میدانی به نام شاه عباسی در این منطقه از کرج احداث شده است که نام خود را از این کاروانسرا عاریه گرفته است.

    2
  • حمایت از کالای ایرانی


    حمایت از کالای ایرانی

    3
  • نمای داخلی اداره ثبت احوال شهرستان کرج


    سازمان ثبت احوال وظیفه گردآوری چهار دسته اطلاعات اصلی جمعیتی را برعهده دارد: ثبت تولد (ولادت)، ثبت مرگ، ثبت .ازدواج و ثبت طلاق. بر اساس مصوبه سال ۱۳۶۳ مجلس شورای اسلامی، وظایف سازمان عبارتند از: ثبت تولد و صدور شناسنامه برای نوزادان، ثبت مرگ وصدور گواهی وفات، تعویض شناسنامه، ثبت ازدواج و طلاق و نقل تحولات، صدور گواهی ولادت برای شهروندان خارجه، تنظیم دفاتر ثبت کل وقایع و نام خانوادگی و تهیه آمارهای جمعیتی. علاوه بر موارد فوق صدور کارت شناسایی ملی همراه با شماره ملی و کدپستی ۱۰ رقمی برای افراد بالای پانزده نیز در دستور کار سازمان می باشد.

    4
  • حمایت از کالای ایرانی


    حمایت از کالای ایرانی

    5
  • فوت


    مهلت قانونی ثبت فوت 10 روز می باشد

    6
  • ولادت


    مهلت قانونی ثبت ولادت 15 روز می باشد

    7
رسالت ثبت احوال
Skip Navigation Linksصفحه اصلی > درباره ثبت احوال > رسالت ثبت احوال

اهداف کلی و بلند مدت

 


  •  

     

     

    ماموريت سازمان ثبت احوال

     

    1.      ثبت وقايع حياتي

     

    2.      اتقان اسناد هويت و تابعيت ايرانيان

     

    3.      توليد و انتشار آمار انساني و تحولات جمعيتي كشور

     

     

     

    اهداف كلان سازمان ثبت احوال

     

    1.      سازماندهي ثبت وقايع حياتي و مهاجرت در كشور

     

    2.      اتقان اسناد سجلي و مدارك هويتي

     

    3.      استقرار نظام جامع شناسايي ايرانيان

     

    4.      توليد و انتشار آمار و اطلاعات جمعيتي ايرانيان

     

    5.      استقرار سازمان الكترونيك

     

    6.       ارتقاء مستمر كيفيت و كميت نحوه ارائه خدمات

     

    7.      افزايش كارآيي و ارتقاء بهره وري سازمان

     

    8.      حساس سازي و ارتقاء آگاههياي عمومي

     

    9.      اصلاح بودجه ريزي سازمان با رويكرد تعريف و تامين منابع مورد نياز

     

     

     

    اهداف كيفي سازمان ثبت احوال

     

    1.      ثبت به موقع وقايع حياتي با استفاده از ظرفيتهاي قانوني

     

    2.      افزايش ضريب ايمني اسناد و مدارك سجلي و هويتي

     

    3.      تكميل و بهنگام سازي اطلاعات هويتي ايرانيان

     

    4.      فراهم نمودن زمينه شناسايي الكترونيكي ايرانيان

     

    5.      توليد و انتشار آمار جمعيتي براي برنامه توسعه كشور

     

    6.       اطلاع رساني الكترونيكي شيوه ارائه خدمات

     

    7.      انعكاس فرآيند هاي انجام كار و خدمات سازمان از طريق ابزار هاي رسانه اي الكترونيكي

     

    8.      ارائه خدمات به كليه ايرانيان بصورت الكترونيكي

     

    9.      توسعه زير ساخت فضاي تبادل اطلاعات

     

    10.  استفاده از توانمنديهاي بخش غير دولتي با رويكرد واگذاري امور تصدي گري

     

    11.  استقرار نظام كنترل نتيجه و محصول

     

    12.  استقرار خدمات دولتي ثبت احوال در سراسر  كشور

     

    13.  مناسب سازي و استاندارد سازي فضاي فيزيكي، تجهيزات ،

     

    14.  افزايش انگيزه شغلي كاركنان با تامين جايگاه و منزلت حرفه اي مناسب

     

    15.  ارتقاء سطح دانش فني ، علمي و مهارت هاي شغلي كاركنان

     

    16.  استقرار نظام مديريت عملكرد مشتمل بر ارزيابي عملكرد سازمان ، مديريت و كاركنان

     

    17.  افزايش سطح اعتماد عمومي جامعه

     

    18.  تبيين حقوق و تكاليف جامعه و سازمان

     

    19.  پيش بيني بودجه سازمان براساس حجم فعاليتها و خدمات در چارچوب بودجه عملياتي

     

     

     

     اهم وظايف ثبت احوال

     

    1.      ثبت ولادت و صدور شناسنامه

     

    2.      ثبت وفات و صدور گواهي فوت

     

    3.      تعويض شناسنامه هاي موجود در دست مردم

     

    4.      ثبت ازدواج و طلاق و نقل تحولات

     

    5.      صدور گواهي ولادت براي اتباع خارجه و تنظيم دفاتر ثبت كل وقايع و نام خانوادگي

     

    6.       ايجاد پايگاه اطلاعات جمعيتي و صدور كارت شناسايي ملي

     

    7.      جمع آوري و تهيه آمار انساني سراسر كشور و انتشار آن

     

    8.      وظايف مقرر ديگري كه طبق قانون به عهده سازمان گذاشته شده است.

  • فراهم آوردن موجبات شناسایی هویت مردم و ثبت وقایع حیاتی
  • دستیابی به اطلاعات کافی از نیروی انسانی کشور
  • ایجاد پیوند بین بخشهای نظام و مردم با حکومت
  • تغییرات بنیادی در نظام ثبت احوال کشور
  • بازسازی اسناد مناطق جنگی و بازسازی و نوسازی عمرانی
  • حل مشکلات اسنادی مهاجرین جنگ تحمیلی، مهاجرین و پناهندگان عراقی و افغانی و معاودین عراقی
  • اصلاح تشکیلات و بهبود روش در بخشهای مختلف سازمان و توسعه تشکیلات تا سطح بخشداریها
  • ایجاد فضای مناسب خدمتی در مرکز و استانها
  • استفاده از ظرفیتهای ارگانهای ذیربط و افزایش کمی و کیفی و نیروهای سازمان متناسب جامعه انقلاب و جمعیت کشور
  • تغییر در قانون ثبت احوال و تهیه آئین نامه مناسب اصلاح اساسی سیستم ثبت احوال و مراقبت کامل از اسناد
  • ابطال شناسنامه های موهوم – تکراری – جعلی – غصبی در جریان و از اعتبار ساقط کردن المثنی ها
  • اعمال مقررات کیفری درمورد تخلفات و سوء استفاده از شناسنامه ها و اسناد
  • اصلاحات ضروری در ثبت احوال کشور به صورت ضربتی
  • تسریع امور ارگانهای اجرائی مملکت برای خدمت دهی در قالب برنامه های رفاهی و اجتماعی نظام
  • کمک به اعمال سیاستهای جمعیتی در برنامه 5 ساله کشور ( کنترل موالیدفاصله گذاری – اسکان جمعیت)
  • کمک به تحقق اهداف کلی و کمی برنامه 5 ساله کشور
  • پوشش کامل کشور به لحاظ خدمات (جوامع شهری –روستایی –عشایری)
  • مساعدت به هماهنگی طرحهای انفورماتیک جمعیتی کشور
  • مساعدت به ایجاد نظام های مالیاتی، طب ملی، نظام وظیفه، استخدام، و ...
  • ثبت سریع و دقیق و گردش سریع اطلاعات در نظام
  • کنترل و حفاظت از اسناد و مدارک هویتی و تابعیتی
  • نوسازی سیستم و ایمن سازی و بهسازی اسناد سجلی
  • حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها
  • جلوگیری از جعل اسناد توسط اتباع خارجی و وابستگان به بیگانه

 

خط مشی های کلی

 

  • ثبت وقایع چهارگانه جمعیت و تجزیه و تحلیل و استنتاج لازم
  • تعویض شناسنامه های قدیمی موجود و صدور شناسنامه های موالید
  • ایجاد پایگاه اطلاعات جمعیتی به منظور دریافت و نگهداری اطلاعات سجلی و ارائه خدمات سجلی و اطلاعاتی
  • ارائه خدمات فردی (مدارک شخصی و موقعیت اجتماعی را مبتنی بر واقعیتها مشخص می کند.)
  • ارائه خدمات عمومی (اطلاعات مندرج در اسناد و مدارک ثبت زمینه آمارهای حیاتی برای مسئولان است.)
  • شناخت ایلات و عشایر و طوایف در سراسر ایران بویژه شرق کشور
  • شناخت خارجیان مقیم و ایرانیان مقیم خارج
  • صدور گواهی ولادت برای اتباع خارجی
  • استفاده از اطلاعات 75 ساله ذخیره شده درثبت احوال
  • شناخت هویتی افراد کشور
  • جمع آوری و تهیه آمارهای انسانی سراسر کشور و انتشار آن
  • تخصیص شماره شناسنامه اختصاصی (شماره شناسائی یا کدملی) که شماره منحصر به فرد برای ایرانیان که کلید دستیابی به اطلاعات است.
  • بازنشستگی، بسیج نظامی، بیمه تحصیلی، سجل کیفری
  • مساعدت به منطقی کردن نظام تشکیلاتی و تغییر تشکیلات و سازماندهی جدید و جلوگیری از کارهای تکراری
  • مساعدت به تقویت بنیه انسانی دفاعی کشور (سربازگیری) و اجرای مصوبات شورای عالی پشتیبانی جنگ
  • مشارکت در انگشت نگاری غیر عمومی، نگهداری و اعمال کلاسمان آثار انگشتان در اسناد.